Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep
Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)
Webinar op vrijdag 30 augustus 2024
Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten
Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)
Webinar op donderdag 16 mei 2024
Intellectuele eigendomsrechten in de onderneming:
wie is eigenaar van door werknemers en dienstverleners ontwikkelde creaties?
Dr. Nele Somers (ARTES) en mr. Veerle Scheys (Mploy)
Webinar op dinsdag 23 april 2024
Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)
Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)
Webinar op donderdag 30 mei 2024
Geoblocking op uw webshop: boetes zijn geen koopje (Aternio)
Auteur: Nesrine Jelti (Aternio)
Publicatiedatum: 01/02/2019
Sinds 4 december 2018 is de Geoblockingverordening in werking. We horen u al denken Geo..wat?
We leggen het even voor u uit.
Geoblockingverordening
De Geoblockingverordening is een EU-verordening. Deze verordening heeft rechtstreekse werking in alle lidstaten van de EU. In wezen is het een maatregel om discriminatie op grond van geografie (nationaliteit of verblijfplaats) bij online shoppen tegen te gaan.
Het gebeurde in het verleden maar al te vaak dat kopers op een buitenlandse webshop meer betaalden of het gewoonweg niet mogelijk was om op die webshop te kopen. Sinds 4 december 2018 is dit niet meer mogelijk binnen de EU.
Wat is geoblocking?
De Commissie van de Europese Unie merkte dat EU-burgers bij hun online aankopen vaak gediscrimineerd werden op grond van hun nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging. Enerzijds kon dit resulteren in de onmogelijkheid of belemmeringen voor een koper om op een bepaalde webshop een bestelling te plaatsen. Anderzijds hanteerden handelaars soms andere prijzen naargelang de geografie van de koper.
Voorbeelden van dergelijke praktijken zijn:
- De technische onmogelijkheid om toegang te krijgen tot een bepaalde website
- Geen bestelling kunnen plaatsen wegens de onmogelijkheid om de juiste adresgegevens in te vullen
- prijsverschillen afhankelijk vanuit welk land de bestelling werd geplaatst
- automatisch omleiden naar de lokale website
Dit zijn maar enkele voorbeelden van praktijken die voor 4 december 2018 perfect wettelijk toegelaten waren.
Wat nu?
De Geoblockingverordening verandert dit verhaal drastisch. Al de voorgaande voorbeelden zijn sinds de inwerkingtreding van de verordening verboden. Dit betekent niet dat bijvoorbeeld het omleiden naar de lokale webshop niet meer mag. Dit mag nog steeds, op voorwaarde dat de burger zijn toestemming hiervoor geeft.
Indien u een webshop heeft zal u ervoor moeten zorgen dat deze voor alle burgers binnen de EU toegankelijk is. Ook neutrale invulvelden inzake adres en betaalmogelijkheden zijn verplicht.
Verplicht tot leveren in EU?
Betekent deze verordening ook dat u vanaf nu in de gehele EU producten moet leveren. Nee. U mag nog steeds beperken inzake de gebieden waartoe u levert. Maar indien een EU-burger in een land waar u niet levert, akkoord gaat met deze beperking en zijn goederen in een wel “leverbaar land” wenst te leveren, dan mag hij niet beperkt zijn om te bestellen.
Uitzonderingen?
Deze verordening voorziet ook enkele uitzonderingen waarop deze niet van toepassing is. Het betreft financiële diensten, audiovisuele diensten, vervoersdiensten, gezondheidszorg, maatschappelijke diensten en diensten die toegang verkopen tot auteursrechtelijk beschermde werken.
Daarnaast is een verschillende behandeling tussen EU-burgers wel nog toegelaten indien deze gebaseerd is op objectieve gronden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verkoop van een goed die in een bepaald land niet toegelaten is.
Conclusie
Heeft u een webshop, dan dringt een review zich op. Ga na of u de geoblockingverordening schendt en stel u in regel. De boetes zijn immers niet mals. Daarenboven is het de Europese Commissie menens, de eerste boetes zijn reeds uitgedeeld.
» Bekijk alle artikels: Handel & Consument, IT & IP