Intellectuele eigendomsrechten in de onderneming:
wie is eigenaar van door werknemers en dienstverleners ontwikkelde creaties?

Dr. Nele Somers (ARTES) en mr. Veerle Scheys (Mploy)

Webinar op dinsdag 23 april 2024


Vakantiedagen en het arbeidsrecht

Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024


HR-aspecten bij M&A transacties

Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Tewerkstelling van buitenlandse werknemers:
nakende ingrijpende wijzigingen

Mr. Sophie Maes en mr. Simon Albers (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 25 april 2024


Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024

Bedrijfswagens: een “afgeschreven” voordeel? (Stappers Advocaten)

Auteur: Tom Lemense (Stappers Advocaten)

Publicatiedatum: 29/10/2019

Bedrijfswagens zijn een veel gebruikt verloningsmiddel, door de gunstige (para)fiscale behandeling. De jonge medewerker krijgt een eenvoudige (luxe)wagen, en de oudere medewerker een grote (luxe)wagen met de nodige opties erbij.

Er is echter maatschappelijk meer en meer tegengas tegen het gebruik van bedrijfswagens, o.a. van jongeren die spijbelen voor het klimaat. Het fileleed gooit hierbij uiteraard ook roet in het eten.

De fiscaliteit verschuift bijgevolg geleidelijk aan naar verstrenging, onder druk van de maatschappelijke veranderingen. Een volgende maatregel is dat in 2020 de aftrekmogelijkheden voor bedrijfswagens dalen.

“Groenere” fiscaliteit vanaf 1 januari 2020

Er is een nieuwe berekeningsformule voor de aftrek van autokosten:

120% – (0,5% x coëfficiënt x CO2/km)

  • Diesel: coëfficiënt 1
  • Benzine: coëfficiënt 0,95
  • Aardgas (CNG): 0,90 (niet meer dan 11 fiscale pk)

Dit geeft bv. het volgende resultaat, bij wijze van voorbeeld:

2019 2020
Diesel 100g CO2 90% 70% (= 120% – (0,5% x 1 x 100))
Diesel 140g CO2 75% 50% (= 120% – (0,5% x 1 x 140))
Benzine 105g CO2 90% 70,13% (= 120% – (0,5% x 0,95 x 105))
Benzine 120g CO2 80% 63% (= 120% – (0,5% x 0,95 x 120))

Het is niet noodzakelijk zo dat een dieselwagen een lagere aftrekmogelijkheid heeft dan een benzinewagen. Dit wordt steeds bepaald door de uitstoot in concreto.

De meting van CO2 uitstoot zal vanaf 2021 voor alle wagens gebeuren volgens de Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure (WLTP).

Is elektrisch of hybride de oplossing?

Elektrische wagens zijn in 2019 nog voor 120% aftrekbaar, maar vanaf 2020 daalt deze aftrekbaarheid naar 100%. Dit is uiteraard nog altijd voordeliger dan een wagen met een verbrandingsmotor.

Vanaf 2020 start ook de jacht op de fake plug-in hybrides. Plug-in hybrides zullen voor 100% aftrekbaar zijn, indien de batterijcapaciteit minstens 0,5kWh per 100 kilo gewicht is en indien ze een uitstoot hebben van niet meer dan 50g C02/km. Indien de plug-in hybride hieraan niet voldoet, zal deze aftrekbaar zijn zoals een “overeenstemmend voertuig” met een verbrandingsmotor. De uitzonderingen hierop zijn de volledig zelfopladende hybride en de plug-in hybride gekocht uiterlijk 31 december 2017, want deze laatste zal het aftrekpercentage van 2019 behouden.

De bedrijfswagen door het bos (niet) zien

De bedrijfswagen blijft nog steeds fiscaal voordelig, want brutoloon toekennen blijft zwaar belast.

In het kader van de war on talent is het echter aangewezen om te kijken naar alternatieven, aangezien de millennial minder belang hecht aan een bedrijfswagen dan de babyboomer, o.a. ten gevolge van de klimaatbewustwording maar waarbij de praktische invalshoek zoals bv. de parkeerproblemen in grote steden ook een impact heeft.

Er bestaan alternatieven voor tussenkomst in de mobiliteit van de werknemer waarbij de werkgever qua aftrekmogelijkheden toch een goed percentage behoudt:

  • Bedrijfsfiets (nu 120% aftrekbaar, vanaf 2020 voor 100%)
  • Cash for car / mobiliteitsvergoeding (75% aftrekbaar)
  • Mobiliteitsbudget (100% aftrekbaar, behalve de milieuvriendelijke wagen volgens de normale regeling)

Het mobiliteitsbudget is momenteel een interessante piste om flexibiliteit te bieden aan werknemers. In dit kader kan men een budget ter beschikking stellen om eigen keuzes te maken, bv. tussen de klassieke openbare vervoersmiddelen trein/tram/bus maar ook bv. de mobiliteitsmogelijkheden van de deeleconomie zoals de deelwagen, deelscooter, deelfiets, deelstep, … of zelfs een eigen milieuvriendelijke wagen als dit echt gewenst is. Dit kan via een app worden georganiseerd, zodat de werknemer zijn eigen keuzes kan maken.

Koers behouden of roer omgooien?

Met deze wijzigingen wordt de “vergroening” van het Belgische wagenpark voortgezet. De verandering is echter niet dermate ingrijpend dat het roer onmiddellijk moet worden omgegooid.

De fiscaliteit zal wel steeds blijven verstrengen. In dat opzicht is het aangewezen om als onderneming nu al na te denken over de toekomst, en de mogelijke alternatieven grondig te bekijken. De war on talent zal ook deels op dit onderwerp gewonnen worden. Een gewaarschuwd werkgever is er twee waard.

Lees hier het originele artikel

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid