>>>BREXIT – Hoe kan u zich voorbereiden? (Van Havermaet)

BREXIT – Hoe kan u zich voorbereiden? (Van Havermaet)

Auteur: Hans Philips (Van Havermaet)

Publicatiedatum: 17/01/2019

Treedt het Verenigd Koninkrijk nu uit de EU of blijven ze erin? Of komt er nog een tussenoplossing? De deal die Theresa May met de EU gedurende twee jaar heeft onderhandeld, is op 15 januari afgeschoten door het Britse parlement. Blijkbaar weten de Engelsen zelf niet goed wat ze willen. Het doet me denken aan dat liedje van Meat Loaf. “What’s it gonna be, boy? Yes or no?”. Het lijkt er alleszins op dat het No-deal scenario van 29 maart 2019 nu een stuk realistischer wordt dan iedereen tot nog toe dacht. U bent dus maar beter voorbereid. 

Btw en douane

Mocht het Verenigd Koninkrijk de EU verlaten op 29 maart (zonder overgangsregeling), dan heeft dit onder meer gevolgen op het vlak van het vrij verkeer van personen en van goederen en diensten, van voedselveiligheid, … en natuurlijk in belangrijke mate op het vlak van btw en douane.

Voor diensten verandert er weinig. B2B diensten worden in principe nog steeds geacht plaats te vinden in het land waar de ontvanger van de dienst is gevestigd. Levert u een B2B-dienst aan een onderneming in het Verenigd Koninkrijk dan zal u geen btw moeten rekenen. Niet vandaag en niet na Brexit.

De belangrijkste wijzigingen betreffen evenwel goederenleveringen. Wat vandaag een intracommunautaire levering van goederen is vanuit België naar het Verenigd Koninkrijk (EU land), wordt straks een uitvoer naar een niet-EU land. U moet dan geen intracommunautaire opgave meer indienen en u moet die export-leveringen opnemen in rooster 47 van uw btw-aangifte in plaats van in rooster 46.

Omgekeerd wordt een levering vanuit het Verenigd Koninkrijk naar België hier niet langer behandeld als een intracommunautaire verwerving, maar wel als een invoer. De btw bij aankomst blijft verschuldigd, maar moet in principe aan de douane worden betaald op het ogenblik van de invoer. U moet uw aankopen van goederen van leveranciers in het Verenigd Koninkrijk niet meer opnemen in rooster 86 van uw btw-aangifte en de bijhorende btw niet meer in rooster 55.

Weet echter dat elke in- en uitvoer bovendien gepaard gaat met een douanedocument dat elektronisch moet worden doorgestuurd via het PLDA-systeem van de Belgische douane. Douanevertegenwoordigers of logistieke dienstverleners kunnen deze formaliteiten voor u regelen.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van de wijzigingen die op ons afkomen.

Wat kunt u nu reeds doen?

Wij adviseren u nu al de nodige acties te ondernemen:

  • Aanvraag van een EORI-nummer
    Een EORI-nummer heb je nodig om te handelen met landen buiten de EU (zogenaamde derde landen). Dit nummer is gebaseerd op het ondernemingsnummer. Volgens verklaringen van Minister De Croo zal de Administratie van Douane en Accijnzen (AADA) in de komende weken ongeveer aan 20.000 ondernemingen pro-actief een EORI-nummer verlenen en hen individueel hierover informeren.
    Wil je hierop niet wachten en zelf reeds de aanvraag verrichten, dan kan je hier het aanvraagformulier en meer informatie over EORI-nummers vinden. De wachttijd is beperkt.
  • Aanvraag van een ET 14.000-vergunning
    Bij invoer is de btw in principe verschuldigd op het ogenblik dat de goederen worden ingevoerd, maar als je een ET 14.000-vergunning hebt, wordt de btw verlegd naar de btw-aangifte. De verlegging van heffing betekent dat je de te betalen btw mag aangeven en betalen via de periodieke btw-aangifte in plaats van ze aan de douane te betalen op het moment van de invoer. Maar je kan in principe ook gelijktijdig je recht op aftrek uitoefenen. Concreet betekent dit dat je geen invoer-btw moet voorfinancieren.

Verder is het van belang de gevolgen voor uw btw-aangifte en uw facturatie te (laten) bekijken voor alle transacties die je met het Verenigd Koninkrijk verricht.

Meer weten over de btw- en douanegevolgen van Brexit? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van de FOD Financiën die – het mag gezegd –haar best doet om de ondernemingen goed te informeren (klik hier). Voor to-the-point advies kunt u contact opnemen met onze btw-specialisten.

Making Tax Digital (MTD)

Tot slot nog dit. Door het hele Brexit-verhaal is het Making Tax Digital project van de Britse overheid wat ondergesneeuwd geraakt. MTD is in wezen het plan van de regering om de Britse belastingdienst te digitaliseren, en het eerste gebied waarop dit effect zal hebben, is de btw. Ondernemingen die voor btw geregistreerd zijn in het Verenigd Koninkrijk (boven drempel van 85.000 GBP) zullen, in principe vanaf de eerste btw-periode die op of na 1 april 2019 begint, het volgende moeten doen:

  • De btw-gegevens elektronisch onderhouden;
  • De btw-aangiften indienen bij HMRC via “MTD-compatibele software”.

Het idee is dat de gegevens die nodig zijn voor de btw-aangiften worden verzameld uit de elektronisch bijgehouden gegevens en vervolgens digitaal naar het HMRC worden verzonden (d.w.z. zonder dat gegevens van de ene plaats naar de andere worden gekopieerd). Veel ondernemingen moeten daardoor hun huidige boekhoudsoftware aanpassen naar MTD-compatibele software. Indien ze andere software gebruiken, moeten ze een soort “overbruggingssoftware” gebruiken die de informatie uit de bestaande software haalt en het mogelijk maakt om deze met HMRC in te dienen.

Dit geldt ook voor Belgische bedrijven die voor btw geregistreerd zijn in Verenigd Koninkrijk. Naar verluidt is er een uitstel van zes maanden voor bedrijven die in het buitenland gevestigd zijn.

Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen, aarzel dan niet onze btw-specialisten te contacteren.

Lees hier het originele artikel

2019-01-21T11:35:18+00:00 22 januari 2019|Categories: BTW en douane - Fiscaal recht|Tags: , , |